خبر های مجتمع امام سجاد ( ع)
خبر های مجتمع امام سجاد ( ع)

منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفايل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
به وبلاگ امام سجاد (ع) خوش آمدید
آرشيو
آذر 1391
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
نويسندگان
مدیریت مجتمع
کد هاي جاوا

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 17
بازدید کل : 31173
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

k3cod.com

خدمات وبلاگ نويسان-بهاربيست

شهبازی Shahbazi امین شهبازی

كد تقويم



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

در زمان امتحانات چه باید بخوریم؟  <-PostCategory-> 

با آغاز شروع امتحانات ، با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده ها آشپزخانه ها روند بهتری را پشت سر می گذارند و به اصطلاح می خواهند بچه ها آن غذایی را بخورند که به یادگیری آنها کمک شود در حقیقت نوع تغذیه می تواند سلامتی جسمی را در پی داشته باشد و روی سلامت روانی انسان تاثیر گذار باشد.

 در ایامی که انسان می خواهد مغز و حافظه اش بیش از اندازه فعالیت داشته باشد ناچار است غذایی خوب بخورد  حال می پردازیم به مصرف غذاهایی که در وقت هایی مناسب لازم است :

صبحانه

    آیا می دانید خوردن صبحانه میزان یادگیری را افزایش می دهد .

    آیا می دانید خوردن صبحانه باعث برخورد اجتماعی خوب افراد می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه موجب تنظیم بدن می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه گرایش به مواد قندی را کاهش می دهد .

    آیا می دانید خوردن صبحانه خستگی را از شما می گیرد.

    آیا می دانید خوردن صبحانه به بدن شما انرژی می سازد .

    آیا می دانیدخوردن صبحانه باعث شادی شما می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه ایجاد تمرکز حواس می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه باعث کسب نمره بهتر در ریاضی می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه باعث کسب نمره خوب درفارسی می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه میزان افسردگی را کاهش می دهد .

    آیامی دانید خوردن صبحانه باعث افزایش حافظه می شود.

    آیا می دانید خوردن صبحانه باعث تعادل سیستم بدن می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه باعث جلوگیری از چاقی می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه مقدار قند خودن را ثابت نگه می دارد .

    آیا می دانید خوردن صبحانه باعث تعادل گلوکز در بدن می شود .

    آیا می دانید خوردن صبحانه بدن را سامان دهی می کند .

 

 

    به دو دلیل مهم باید بچه ها صبحانه خوب و مفید داشته باشند ، یکی به دلیل اینکه فاصله شام تا صبحانه طولانی می باشد و دیگری به خاطر اینکه برای فعالیت روزانه باید صبحانه مقوی مصرف نمایند . دانش آموزانی که صبح بدون خوردن صبحانه وارد مدرسه می شوند و تاظهر چیزی نمی خورند ، یعنی در حقیقت نزدیک به 13 تا 14 ساعت معده ی او خالی بوده و تاثیر گذار بر روند یادگیری نیز می شود بنابراین ، خوردن صبحانه برای آنها بسیار مهم است کودکانی که از خوردن صبحانه طفره می روند و صبحانه نمی خورند ، از نظر جسمی و روحی آسیب می بینند و این یکی از مشکلات اساسی خانواده هاست ، مخصوصاً به دلیل اضطراب و نگران ناشی از امتحان که خود می تواند در یادگیری اختلال به وجود آید و به دلیل ضعف بدنی دچار درد در یکی از اعضای خود شوند . تحقیق نشان داده است که ، کسانی که صبحانه نمی خورند ، نمره ریاضی آنها کمتر است پس باید با تهیه صبحانه یی مناسب و اشتها برانگیز ، هر طوری که شده آنها را علاقه مند به خوردن غذاها نمود .

 حال به چند نوع از غذاهایی که هم مفید و هم اشتهاآور باشد اشاره می کنیم :

 

 

  1 ) نان های روغنی وبرشته شده ، همراه با پنیر و گردو ، صبحانه یی مقوی و مفید می باشد .

    2 ) یک لیوان شیر تا حدود 400 کالری دارد و می تواند نیاز بدن را تا حدودی اشباع کند ، ولی معمولاً یک دانش آموز باید در طول روز سه لیوان شیر مصرف نماید و آخرین لیوان شیر دوساعت قبل از خواب باشد . موادی که باید باشیر مصرف شود ، عبارتند از : عسل ، خرما ، موز و … که اثرات خوبی دارند ، ولی یادتان باشد هیچ گاه ناشتا شیر نخورید . شیری که استرلیزه شده ، نیاز به جوشاندن ندارد ، زیرا با جوشاندن ، نیمی از اثرات آنها از بین می رود و فقط می توانیم کمی آنها را گرم کینم . افرادی که دچار چاقی هستند ،بکوشند از شیر کم چرب استفاده نمایند و برای افرادی که سوء تغذیه دارند و یا لاغر می باشند ، شیر چرب هم اشکالی ایجاد نمی کند ، البته طوری عادت کنید که همیشه و هر روز شیر مصرف نمایند و کمتر از موادی استفاده کنید که اثرات شیمیایی دارد .

    3 ) تا به حال شاید مشاهده کرده اید که برخی از افراد صبح ها به خاطر اضطراب یا عوامل دیگر ، دچار حالت تهوع یا دردهای غیرواقعی می شوند . بکوشید سیب و جوانه ی گندم ، به همراه چند لقمه نان ، پنیر و گردو مصرف نمایید که خود صبحانه ی کاملی ست . لازم به یاد آوری ست که برخی از قدیمی ها طبق عادت مصرف پنیر را برای مغزمضر می دانستد و این نظریه ی قدیمی به خاطر این بوده است که ، در زمان های گذشته ، شیر را نمی جوشاندند و موادی که جهت تهیه ی پنیر به آن می زدند ، استاندارد نبوده است و مردمی که در زمان های گذشته زندگی می کردند ، نمی دانستند تب مالت و یا بیماری چیست و از این راه بیمار می شدند ، ولی در حقیقت امروزه پنیر همان شیری ست که استاندارد و از نظر بهداشت دارای هیچ مشکلی نمی باشد ولی بهتراست همراه گردوباشد.

    4 ) یک کاسه عدسی به همراه کمی کره ، صبحانه خوبی ست .

    5 ) سرشیر یا خامه به همراه چای با مواد شیرین شده ، برای صبحانه مفید است .

    6 ) نان و پنیر به همراه خیار ، گوجه فرنگی و یک استکان چای شیرین نیز انرژی زا و مفید است .

    7 ) تخم مرغ منبع کاملی از ترکیبات مفید و مورد نیاز بدن می باشد و اگر آب پز باشد بهتر است ، این منبع غذایی می تواند تا مدت زیادی کودک شما را سیر نگه دارد .

    8 ) خوردن کره با عسل طبیعی ، بسیار مفید است .

    9 ) بالاخره صبحانه یی مفید و مناسب است که در عین کم بودن حجم آن ،مقوی بوده و شخص را حداقل 3تا4 ساعت سیر نگه دارد پس صبحانه خوردن را هرگز فراموش نکنید و از خوردن غذاهای مانده ی شب مثل : چلو خورشت ، کباب مانده ، ساندویچ ، سوسیس ، کالباس و … پیرهیز نمایید .

بین صبحانه و ناهار چه چیزی بخوریم

    به دلیل اینکه دانش آموزان ، سرکلاس و در آموزشگاه از فعالیت های فکری خود استفاده می نمایند ، مفید است که در زنگ تفریح ، مواد خوراکی مصرف کنند ، اما نه به قدر زیاد که اشتهای آنها را برای ناهار از بین ببرد .

    خوراکی های زنگ تفریح عبارتند از : میوه ها ، آجیل ، ساندویچ ، نان و پنیر و گردو و یا آبمیوه و ...

ناهار

    باید در منزل تدابیری اتخاذ شود که برنامه های صبحانه ، ناهار و شام مشخص باشد و افراد به خوردن غذا در هر ساعت عادت نکنند ، زیرا از نظر جذب ویتامین ها و ... برای آنها مشکل ایجاد می شود .

غذاهای ایام امتحانات و وعده ی غذایی ظهر

  1)  انواع خوراک های دریایی ، مثل ماهی که غذای بسیار خوبی ست ، زیرا فسفر موجود در آن برای مغز بسیار مفید می باشد و کسی که ماهی را می پزد ، باید طوری آن را درست کند که خوشمره باشد و بچه ها از خوردن آن لذت ببرند .

    2 ) سبزی ها بهترین تامین کننده ی ویتامین ها در بدن هستند هم می توان بعضی از آنها راپخت و هم می توان به طور خام مصرف کرد ، مثل : سبزی خوردن ، هویج ، کلم ، کرفس ، نعناع و...

    3 ) از خوردن غذاهای پرحجم و سنگین ، مثل آبگوشت باید دوری کرد . زیرا این نوع غذاها باعث پرشدن معده می شود وموجب خواب ، سستی معده و نفخ گردد . برای هضم اینگونه غذاها ، 4تا5 ساعت وقت لازم است که آن ، موجب هدر رفتن وقت می شود .

    4 ) در دوران امتحان غذاها باید مطابق بچه ها گردد تا هیچ بهانه یی برای نخوردن غذا وجود نداشته باشد که موجب ضعف و بیماری آنها شود . در بین غذاها از مخلفاتی ، مثل : سالاد، سبزی خوردن ، ماست و ... استفاده کنید که اشتهای آنها زیاد شود .

    5 ) بکوشید به خوردن ماست عادت کنید ، زیرا سرشار از ویتامین D ، کلسیم و پروتئین می باشد و می تواند باعث تقویت استخوان ها ، اعصاب و عضلات گردد و برای خوشمزه تر شدن آن از پودر گردو و کشمش و ... استفاده کنید .

عصرانه

    پس از چندین ساعت ، احتمالاً، شما می خواهید تجدید نیرو نماید ، پس کمی مواد خوراکی را در ایام عصر بخورید ، چون ممکن است بعد از چندین ساعت فعالیت و درس خواندن ، مغز به موادی احتیاج داشته باشد ، اما چه موادی را باید مصرف کرد ؟

    خوراکی های مورد علاقه ی تان، مثلاً کمی آجیل ، میوه ، چای ، بستنی و ... را تهیه کنید با این کار باعث تجدید نیروی خود شده اید و کمتر احساس گرسنگی می نماید اگر شما علاقه به ساندویچ و یاپیتزا دارید ، بکوشید خودتان به جای سوسیس و کالباس ، از انواع سبزی ها ، هویج و گوجه فرنگی که سرشار از مواد مغذی ست ، استفاده کنید .

 

 

    همچنین نان و پنیر و سبزی یا پنیر و گردو و عسل یا شربت های خوشمزه و شیرین ، عصرانه ی مفیدی هستند. با توجه به اینکه اوج ساعت های مفید درس خواندن و مرور مطالب برای امتحان ، ساعت 5 عصر تا 10 شب می باشد هردو ساعت مقداری خوراکی بخورید.

شام

    برخی از متخصصان تغذیه عقیده دارند که شام را از برنامه ی غذایی حذف نمایند ، بخصوص آنهایی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند ، اما در زمان امتحان به دلیل نیاز بدن به غذاهای مقوی ، نمی توان دستورهای رژیم را پیاده کرد و حتماً باید شام بسیار سبکی تهیه گردد تا از آن استفاده نمایند برخی خانواده ها که می کوشند عصرانه را مفصل بخورند تا دیگر نیاز به شام نباشد ، کار بسیار خوبی ست ، زیرا اگر شام زیاد مصرف شود ، اولاً باعث خواب می شود و ممکن است بیماری در اثر پرخوری پیش آید . شما می توانید اول شب از غذاهای بسیار مقوی ، مثل : دل ، جگر ، قلوه و سوپ به مقدار کمی استفاده نمایید ، ولی توجه داشته باشید به هیچ وجه از تنقلات بی فایده مثل : چیپس و پفک و ... استفاده نکنید .

خوردنی های دوره ی امتحانات

    - جگر : آیا می دانید 100 گرم جگرمی تواند نیاز یک ماه ویتامین A بدن را تامین کند . آیا می دانید خوردن 100 گرم جگر می تواند نیاز 14 روز ویتامین 12B را تامین کند آیا می دانید جگر می تواند باعث شادی شود و در مواقع استرس جلو آن را بگیرد . آیا می دانید خوردن 100 گرم جگر می تواند آهن بدن شما را تامین کند . پس جگر بخورید.

    - تخم مرغ : این مواد غذایی دارای ویتامین C B A و آهن و فسفر می باشد و برای تقویت حافظه در موقع امتحانات اثر مطلوب دارد .

    - کنجد : این ماده ی غذایی دارای ویتامین B کمپلکس ، E و منیزیوم می باشد . کلسترول خون را کاهش داده ، بسیاز مغذی ست و باعث کاهش فشار خون می گردد .

    - گوجه فرنگی : داشتن پتاسیم موجود در گوجه فرنگی باعث آرامش شما در موقع امتحان می شود .

    - موز : عمل تبادل اکسیژن در خون را سریع می کند که باعث احساس آرامش در شما می شود . موز می تواند تنش و اضطراب را از شما دور کند

    - فندق : برای درمان اعصاب و رفع اضطراب بسیار مفید است و دارای کلسیم ، فسفر ، پتاسیم و آهن می باشد

    - کیوی : به دلیل اینکه کیوی پروتئین ها را تجزیه و هضم غذاهای سنگین را آسان می کند و همچنین سرشار از ویتامین C است ، می تواند باعث رفع خستگی و تقویت سیستم بدن شود .

    - شیر : به دلیل داشتن تعداد زیاد کلسیم ، خاصیت آرام کنندگی دارد .

    - بادام : دارای قند ، فسفر ، گوگرد و آهن می باشد . خون را صاف نموده و باعث افزایش حافظه می گردد و اختلالات عصبی را کم می کند .

    - نعناع : اثر بسیار زیادی برای هضم غذا دارد و همچنین آرامبخش است .

    - انگور :بهترین غذا برای ایام امتحانات می باشد و بسیار نشاط آور است .

    - انجیر : مقوی نیروی فکر است و دارای ویتامین A ،2B ، C ، آهن ، فسفر ، کلسیم ، گوگرد و منیزیوم می باشد.

    موقع امتحانات ، خوردن : چای ( مخصوصاً بعد از غذا ) ، کافئین ، قهوه ، نوشابه ، قند و شکر ، پرخوری ، نمک زیاد ، غذاهای مانده ، سوسیس و کالباس ممنوع نمایید .

اضطراب

    در ایام امتحانات به دلیل فشارهای روحی که گریبانگیر فرد می شود اضطراب و استرس به شخص سرایت می کند و عوارض اضطراب مثل : سردرد ، طپش قلب ، تنفس ، بدخوابی ،سوءهاضمه ، دل درد ، بی اشتهایی ،رنگ پریدگی ، دندان قروچه ، خشکی دهان و لرزش بدن می باشد .

    در هنگام استرس ، ازدیاد ترشح کورتیزول باعث تشکیل مواد سمی می شود که به مغز آسیب می رساند و باعث از بین رفتن سلول های مغز می گردد . همچنین مانع از دریافت گلوکز به مغز می شود و مغز نمی تواند غذای خود را پیدا کند و در نتیجه اختلال در مغز ایجاد میشود و باعث ورود تعداد زیاد کلسیم به سلول مغز گردیده و کلسیم زیاد باعث مرگ سلول ها می گردد .

    غذاهایی که می تواند باعث کاهش استرس گردد ، عبارتند از :

    1 ) ویتامین E : سبزیجات ، میوه ، لبنیات ، در موقع استرس هرچه می توانید این مواد غذایی را مصرف کنید و میوه زیاد بخورید.

    2) ویتامینA : هویج ، تخم مرغ ، سبزی ، ماست و میوه

    3 ) ویتامین C : تمام میوه ها – بخصوص مرکبات – انواع انگور ، کیوی

    4 ) انواع ویتامین B : پسته ، فندق ، جگر ، گردو ، کشمش ، هویج ، تخم مرغ ، شیر ، ماست ، ماهی ،پنیر ،کنجد و خرما

    5 ) منیزیوم : فندق ،کنجد ، پسته ، گردو ، خرما ، کشمش و بادام

    وقتی شخص دچار اضطراب و استرس می گردد ، غدد فوق کلیوی در بدنش کورتیزول ترشح می کند و در صورت استرس زیاد ، کورتیزول به صورت سمی وارد مغز می شود و آن را دچار آسیب جدی می کند و این آسیب تمرکز را از بین برده ، دقت را کاهش می دهد و توانایی فرد در پاسخ دهی دچار اختلال می گردد و قادر به جذب اطلاعات نمی باشد و همه این اتفاقات به خاطر نبود گلوکز کافی در مغز می باشد

    به دنبال کمبود گلوکز صدها بیماری فرد را دچار میکند ، مثلاً : افسردگی ، کابوس ، لرز ، طپش قلب ، بدبویی دهان،سرگیجه ،سردرد و فراموشی.

 

 

 

 برگرفته از کتاب :نقش تغذیه در حافظه و یادگیری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






+ نوشته شده در جمعه 25 آذر 1390برچسب:,ساعت 22:13 توسط مدیریت مجتمع |
مطالب پيشين
» زیبا سازی مدرسه اسلام آباد
» تسلیت ماه محرم
» استفاده از کلاس هوشمند
» شناسایی ناهنجاری های جسمی دانش آموزان
» چهار امتیاز قرآن بر دیگر کتب آسمانی واز هر کلام وکتاب دیگر
» بهترین میان وعده برای دانش‌آموزان
» نقش میان وعده ها در سلامت دانش آموزان
» در زمان امتحانات چه باید بخوریم؟
» پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش
» 20بخورید ، 20 بگیرید
» بازدید مدیران مجتمع مهر و شهدای فرهنگی و امام سجاد(ع) از مجتمع
» عکس های مراسم سینه زنی و نوحه خوانی محرم 1390
» ترنم ولایت
» موبایل ، مدرسه پنهان
» غلبه بر اضطراب امتحان دانش آموزان





پيوندها


کیت اگزوز زنون قوی چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبر های مجتمع امام سجاد ( ع) و آدرس emamsajad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

پيوندهاي روزانه

دفتر خاطرات
عرفان های نوظهور
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

طراح قالب

Power By:LoxBlog.Com & NazTarin.Com

امین شهبازی